Katolička crkva u Italiji doživjela je nezapamćeni pad posjećenosti mise od 2001. godine, s erom COVID-a koja je značajno ubrzala taj pad. Dok većina Talijana i dalje tvrdi da je katoličanstvo njihova vjera, neki stručnjaci sugeriraju da je Italija na istoj putanji sekularizacije kao i ostatak Europe, iako možda s nekoliko godina zakašnjenja.
To su bili nalazi nedavnog izvješća talijanskog Nacionalnog instituta za statistiku, koji je istraživao stope posjećenosti mise u Italiji od početka 21. stoljeća. U posljednja dva desetljeća posjećenost mise u Italiji pala je sa 36,4% na 18,8% u tradicionalno jednoj od najkatoličkijih zemalja u Europi. Nadalje, smanjenje između 2001. i 2019. bilo je samo malo veće od onog od 2020. do 2022. godine.
Prema Nacionalnom katoličkom registru, velik dio krivnje pripisuje se pandemiji, koja je zatvorila vrata crkve i onemogućila ljudima osobno bogoslužje tijekom te dvije godine. Ljudi se jednostavno ne vraćaju u crkvu otkako su naredbe o izolaciji završile, a gotovo trećina (31%) katolika ne ide u crkvu ni na što drugo osim na vjenčanja, krštenja ili sprovode. To je velika suprotnost u odnosu na 16% koji su takve navike prijavili 2001.
Mlađe generacije su se najsporije vraćale bogoslužju, s procjenom od dvije trećine (66%) onih u dobi između 14 i 24 godine koji rijetko idu u crkvu, ako uopće idu.
Glavni urednik talijanske katoličke mrežne stranice La Nuova Bussola Quotidiana („Novi dnevni kompas”), koji je primijetio da visoke stope onih koji se još uvijek nazivaju katolicima u Italiji (oko 70%) mogu biti objašnjena prisustvom Vatikana na tom području. Italija se oduvijek smatrala iznimkom u europskom trendu sekularizacije, budući da se u njoj nalazi srce kršćanstva – Vatikan. Međutim, kako se generacije mijenjaju, tako se mijenja i samopercepcija Talijana kao katoličke nacije.
Dok se predviđanja za Italiju čine mračnim, novinar John Allen ml. ustvrdio je da situacija nije baš onakva kakvu podaci sugeriraju. Allen je primijetio da 18,8% prisutnih talijanskih katolika predstavlja impresivnih 11,28 milijuna ljudi od ukupnog broja stanovnika koji se svaki tjedan mole na misi.
Allen podupire svoj argument osobnim razmišljanjima o vremenu koje je proveo u Italiji, gdje je promatrao vjerske navike ruralnih talijanskih katolika, kao i onih u urbanim područjima.