U naše vrijeme, osobito u Europi, svjedoci smo određene vrste „izopačivanja” Božića – rekao je Papa i istaknuo – u ime lažnog poštivanja onih koji nisu kršćani, a u čemu se često skriva želja da se vjeru stavi na rub, isključuje se iz slavlja svaka povezanost s Isusovim rođenjem koje je jedini pravi Božić! Bez Isusa nema Božića. Bez njega može postojati neko drugo slavlje, ali ne Božić. Ako je On u središtu, onda i sve oko njega, svjetla, glazba, tradicija, hrana, pomaže stvoriti ozračje slavlja, ali uvijek s njim u središtu. Ako Isusa uklonimo, svjetlo se ugasi i sve postaje lažno i umjetno.
Po navještaju Crkve, poput pastira iz evanđelja – rekao je Sveti Otac – potaknuti smo tražiti i naći pravo svjetlo, ono Isusovo, koji je postao čovjek poput nas, koji se pokazuje na čudnovat način, rađa se od siromašne nepoznate djevojke koja ga je rodila u štali, samo uz pomoć muža... Svijet to uopće ne primjećuje, ali na nebu se vesele anđeli koji znaju o čemu se radi! Tako nam se i danas predstavlja Božji Sin: kao dar Božji čovječanstvu koje je uronjeno u noć i obamrli san. Svjedoci smo i danas da čovječanstvo često više voli tamu, jer zna da će svjetlo otkriti sva ona djela i misli koje peku i grizu savjest. Dakle, mi radije ostajemo u mraku da ne bismo remetili vlastite loše navike.
Možemo se pitati, dakle, što znači prihvatiti Božji dar koji je Isus. Kao što nas je on sam naučio svojim životom, to znači biti svakodnevno besplatan dar onima koje susrećemo na svojem putu – rekao je papa Franjo i objasnio – zato na Božić razmjenjujemo darove. Isus je za nas pravi dar i poput njega želimo biti dar drugima. Kao što mi želimo biti dar drugima, razmjenjujemo darove kao znak, kao znak takvog ponašanja kojem nas Isus uči: On, koji je poslan od Oca, bio je dar za nas i mi smo darovi za druge.
Apostol nam Pavao daje ključ – napomenuo je Papa – za razumijevanje biblijskih čitanja: "Očitova se milost Božja u svoj spasiteljskoj snazi za sve ljude da nas odgaja kako bismo u ovom svijetu živjeli umjereno, pravedno i pobožno“. Božja se milost "pojavila" u Isusu, licu Božjem, koje je Djevica Marija rodila kao što se svako dijete rađa na ovom svijetu, ali koje nije došlo "od svijeta", nego je došlo „od neba“, to jest od Boga. Na taj način s utjelovljenjem Sina, Bog nam je otvorio put novom životu koji nije utemeljen na sebičnosti, nego na ljubavi. Isusovo je rođenje najveći znak ljubavi našeg Oca nebeskog.
I na kraju – rekao je Sveti Otac – zadnja je važna dimenzija da u Božiću možemo vidjeti kako je u ljudsku povijest, koju pokreću moćnici ovoga svijeta, ušla Božja povijest. Bog uključuje one koji su gurnuti na rub društva da budu prvi primatelji njegovog dara, to jest – dara – spasenja koji je donio Isus. S malima i prezrenima Isus uspostavlja prijateljstvo koje se nastavlja u vremenu i koje hrani nadu u bolju budućnost.
Tim ljudima koje predstavljaju betlehemski pastiri „ukazalo se veliko svjetlo“ – rekao je papa Franjo i protumačio – oni su bili obespravljeni, neprihvaćeni i prezreni i njima je prvima naviještena velika novost. S tim ljudima, s malenima i prezrenima, Isus sklapa prijateljstvo koje se nastavlja u vremenu i koje hrani nadu u bolju budućnost. Tim ljudima koje predstavljaju betlehemski pastiri objavilo se veliko svjetlo koje ih je dovelo ravno Isusu. S njima, u svako vrijeme, Bog želi izgraditi novi svijet u kojem nema više odbačenih, zlostavljanih i siromašnih.
Ovih dana otvorimo um i srce kako bismo primili tu milost – potaknuo je Papa na kraju i dodao – Isus je dar Božji za nas i ako ga primimo i mi to možemo postati drugima – biti Božji dar drugima – prije svega onima koji nikada nisu doživjeli pažnju i nježnost. Koliki ljudi u svom životu nikada nisu doživjeli milovanje, pažnju, ljubav i nježnost... Božić nas potiče da to učinimo. Isus dolazi roditi se ponovo u životu svakoga od nas i po nama nastavlja biti dar spasenja malenima i odbačenima.
Nakon kateheze Papa je pozdravio sve prisutne hodočasnike, bratovštine, medicinske djelatnike i župe, a mlade, bolesnike i mladence pozvao je da osobito budu jaki u vjeri i potrazi za Djetetom koje se u otajstvu Božića nudi kao dar čovječanstvu.