Ponukani pitanjima i komentarima na društvenim mrežnim stranicama, voditeljica Nadbiskupijske škole za crkvenu glazbu mr. art. Andrejka Srdoč Geraci pisala je prošle godine o ovoj temi u mjesečniku „Zvona“, no zbog aktualnosti teme i upita, mr. art. Srdoč Geraci ponovo savjetuje.
Naša ženidbena slavlja slave se redovito bez mise, a izbor skladbi najčešče ne poštuje liturgijski obred. Ako se obred vjenčanja obavlja pod svetom misom pjesme se moraju brižno birati i trebaju biti povezane s liturgijskim činom. Nije dopušteno pjevati svjetovne (profane) pjesme samo zbog toga što govore o bračnoj ljubavi ili stvaraju divnu osjećajnu atmosferu.
Svakako je važno da se mladenci savjetuju sa župnikom o pjesmama koje će se izvoditi na vjenčanju. Za ostale promjenjive ili nepromjenjive dijelove mise mogu se uzeti pjesme iz kantuala ili pjesme koje zbor inače izvodi na misama. Važno je voditi računa da se ne osudi vjerničku zajednicu na njemo slušanje.
Zaručnike treba pozvati da sudjeluju u izboru svetopisamskih odlomaka, molitava, odnosno u pripremanju liturgijskog slavlja.
Prijedlozi pjesama
Misal predlaže ove tekstove psalama za ulaznu pjesmu:
-“Poslao vam Gospodin pomoć iz svetišta, branio vas sa Siona! Udijelio vam što vam srce želi, ispunio sve namisli vaše!” (Ps 20, 3.5)
–“Gospodine , nasiti nas danas smilovanjem svojim, da kličemo i da se veselimo u sve dane! Dobrota tvoja nek bude nad nama, daj da nam uspije djelo naših ruku.” (Ps 90, 14.17) ili
–“Svaki ću dan tebe slaviti, Gospodine, ime ću tvoje hvaliti uvijek i dovijeka, jer ti si, Gospodine, ime ću tvoje hvaliti uvijek i dovijeka, jer ti si, Gospodine, svima dobar, milosrdan svim dijelima svojim.“ (Ps 145, 2.9).
Na ove tekstove skladatelji mogu komponirati nove melodije. Ulazna pjesma može biti i neka druga pučka popjevka koja nas uvodi u liturgijsko slavlje. Običaj je da se ulaznu procesiju mladenaca od ulaznih vrata do oltara prati jednim maršem. Ako se to čini, ne bi trebalo izostaviti pjevati barem jednu kiticu ulazne pjesme koja izražava radost okupljene Crkve.
Karakteristična pjesma u obredu vjenčanja koju predlaže Misal je poklik na kraju obreda vjenčanja ili predaje prstenova jest “Blagoslovljen Bog dovijeka” koji se može uglazbiti ili se može otpjevati nešto slično.
Za pričesnu pjesmu može se pjevati jedna pričesna pučka popjevka ili Panis angelicus (C. Franck) ili Ave verum (W. A. Mozart).
Nakon potpisa mladenaca može biti Poklon Blaženoj Djevici Mariji koji se može izraziti jednom Gospinom pjesmom ili Ave Marijom.
Koga više zanima ova tema može pročitati Dijecezanski direktorij o slavljenju sakramenta svete ženidbe, Zadarske biskupije koje je izdao 2006. Koji kaže u čl. 1. “Slavljenje ženidbe mora biti dostojanstveno i prema liturgijskim propisima. Stoga, treba biti pomnjivo pripravljeno sa zaručnicima.”
U trećem dijelu govori sljedeće: “Pjevanje i sviranje je sastavni dio liturgijskog čina i na izvanjski način izražava slavljenički karakter ženidbenog slavlja. Za vrijeme slavljenja vjenčanja od ulaza do otpusta neka se isključivo pjevaju liturgijske pjesme. Zabranjuje se uvođenje u slavlje profanih pjesama i profanih instrumentalnih skladbi. Ipak, duhovne pjesme s tekstom i glazbom koji nisu skladani za liturgijsko slavlje (kao npr. Ave Maria …), mogu biti izvedene nakon završnog obreda. Ako u pjevanju sudjeluju solisti i/ili skupine pjevača, zahtjeva se da njihovo sudjelovanje bude u službi slavlja zajednice, a ne vlastita promidžba ili neka vrsta egzibicije.”
Ante Crnčević u članku Glazbeno oblikovanje slavlja ženidbe (Živo vrelo, 4-2008) ističe: „Naša liturgijska pjesmarica ne obiluje pjesmama stvaranima za slavlje sakramenta ženidbe (usp. br. 718-721). No, iz opusa uglazbljenih psalama i između drugih liturgijskih pjesama bit će uvijek moguće pronaći one koje će slavlje sakramenta ženidbe učiniti slavljem kršćanske zajednice koja slavi Gospodina. Bit će uvijek moguće pronaći mjesta i za instrumentalnu glazbu, ali uvijek integriranu u govor kršćanskoga obreda.“
Izvor teksta: Riječka nadbiskupija